Cum se poate obține pașaportul în 2023. Cum te poți programa și de ce acte ai nevoie

Tot ce trebuie să știi despre eliberarea pașportului în 2023.
Cum se poate obține pașaportul în 2023. Cum te poți programa și de ce acte ai nevoie

Pașaportul este documentul cu ajutorul căruia poți călători în țările din afara Uniunii Europene. În 2023, obținerea acestuia nu mai este deloc un proces complicat. Trebuie doar să știi ce acte sunt necesare pentru eliberarea pașaportului și să plătești taxele aferente. În plus, acum poți evita aglomerația și statul la cozi, prin noul serviciu online.

Cum se poate obține pașaportul în 2023

În baza cărții de identitate, românii pot călători doar în țările membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European (Islanda, Norvegia şi Liechtenstein). Pentru a merge în destinații din afara UE, este nevoie însă de pașaport. Inclusiv în Mariea Britanie, dacă vrei să călătorești, îți trebuie pașaport, întrucât de la 1 ianuarie 2021 țara a ieșit oficial din Uniunea Europeană.

În prezent, este foarte simplu să obții pașaportul. Înainte de toate îți trebuie o programare pe care o poți face inclusiv online aici. Platforma a fost lansată luni, 20 martie 2023, astfel că de acum românii nu vor mai fi nevoiți să stea la coadă pentru depunerea cererilor pentru obținerea pașaportului.

Este foarte important de știut că programările trebuie respectate cu strictețe, altfel, dacă vei întârzia chiar și 2 minute, vei pierde programarea făcută online.

Acte necesare eliberare pașaport 2023

  • cerere
  • cartea de identitate în original
  • documentul/ chitanța care face dovada achitării taxei pentru pașaport
  • pașaportul anterior, în cazul în care acesta există.

În cazul minorilor cu vârsta de până la 14 ani (adică cei care nu au buletin încă), indiferent de tipul pașaportului pentru care optează părinții copilului (simplu electronic sau temporar), sunt necesare următoarele documente:

  • certificatul de naştere al copilului, în original
  • actele de identitate ale părinţilor sau al unuia dintre părinţi, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, în original
  • dovada achitării taxelor pentru paşaport, completate pe numele minorului, în original
  • paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există
  • în situaţia în care cererea pentru pașaportul simplu electronic este formulată de un singur părinte, aceasta trebuie însoţită și de o procură de împuternicire din partea celuilalt părinte sau alte acte, după caz

Tipuri de pașaport

Înainte de obținerea documentului de călătorie, trebuie să știi că există două tipuri de pașaport:

Pașaportul simplu temporar 

  • valabilitate 12 luni
  • termenul de eliberare este de 15 zile lucrătoare
  • în cazul copiilor sub 12 ani, eliberarea acestui document se poate face și fără prezența acestuia, dacă părinții sau tutorele legal aduc două fotografii tip buletin ale minorului.

Pașaportul simplu electronic

  • valabilitate 10 ani în cazul persoanelor de peste 18 ani, 5 ani pentru adolescențiii cu vârste cuprinse între 12 și 18 ani și 3 ani pentru copiii cu vârsta de până în 12 ani.
  • eliberarea lui se face în termen de 5 zile lucrătoare pentru cererile depuse în țară, 45 de zile pentru cele depuse la consulatele din țările membre UE și 65 de zile pentru cetățenii care au depus cererile la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din statele aflate în afara Uniunii Europene.

Taxe pașaport 2023

În funcție de tipul pașaportului și de vârsta solicitantului taxele sunt:

  • pașaportul simplu electronic – 258 de lei pentru persoanele cu vârste de peste 12 ani și 234 de lei pentru persoanele cu vârsta de până în 12 ani;
  • pașaportul simplu temporar – este o taxă unică ce se aplică indiferent de vârstă, în cuantum de 96 de lei.

Unde se pot plăti taxele pentru pașaport

Românii care doresc să obțină pașaportul au la dispoziție mai multe modalități de plată, după cum urmează:

  • fizic – la casieriile CEC bank precum și la stațiile de plată Selfpay aparținând aceleiași bănci;
  • online – pe Ghișeul.ro.

Indiferent de metoda de plată aleasă, cetățenii vor trebui să completeze următoarele date:

  • numele, prenumele şi CNP-ul persoanei beneficiare
  • tipul pașaportului solicitat
  • contul IBAN, codul fiscal şi denumirea Instituţiei Prefectului judeţului (sau municipiul Bucureşti) unde va fi depusă cererea de eliberare
  • suma plătită

Rămâi la curent cu ultimele materiale exclusive și noutăți despre tot ce te interesează, pe Canalul nostru de WhatsApp!

Urmăriți EGO.ro și pe
Andreea Raicu revine în televiziune?
9 1 note
Ți plăcut articolul? Dă și tu o notă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *