Bibiana Stanciulov, proprietara Fabricii de magiun Topoloveni, ne vorbește despre concurență neloială din lumea afacerilor: ”Nu am fost niciodată de acord cu sintagma “Femei slabe, bărbați puternici” EXCLUSIV

”Pe noi nu ne-au încurcat misoginii în dezvoltarea afacerii”
Bibiana Stanciulov, proprietara Fabricii de magiun Topoloveni, ne vorbește despre concurență neloială din lumea afacerilor: ”Nu am fost niciodată de acord cu sintagma “Femei slabe, bărbați puternici” EXCLUSIV

Femeile din România dovedesc că pot răzbate, cu succes, și în lumea grea și epuizantă a afacerilor. Bibiana Stanciulov, proprietara fabricii de magiun Topoloveni, companie cu afaceri de 4,7 milioane de lei, în 2019, ne-a vorbit, în interviul exclusiv pentru Ego.ro, despre produsul său celebru, magiunul de Topoloveni, aflat atât în meniul soldaților NATO, cât și la micul dejun al Casei Regale a României. Pentru că nu conține zahăr, poate fi consumat, cu avizul medicului, atât de copii, cât și de persoanele diagnosticate cu diabet. Întrebată dacă se consideră o femeie bogată, ea ne-a declarat, cu modestie: ”Sunt foarte bogată prin averea numelui. Deocamdată, banii noștri sunt la concurenții neloiali”.

A fost redactor la Radio România, secția Știință Educație

Ego.ro: O vreme ați fost jurnalist, ați lucrat la Radio. Cum a fost trecerea de la un salariu primit de la un patron la salariul pe care trebuie să vi-l asigurați singură?

Bibiana Stanciulov: Până în anul 1990 am lucrat în învățământ, deoarece sociologia nu era o știință de care avea nevoie societatea, în mentalitatea acelui sistem. În același timp aveam rude în străinătate, din partea soțului, deși din 1986 ”plecase”…Mi-am realizat visul de a lucra în mass-media din iunie 1990, în urma unui examen de ocupare a unui post de redactor la Radio România, secția Știință Educație.

Din cauza intervenției unui șef, în structura unei emisiuni, am demisionat și, din 23 februarie 1993, am înființat o societate care avea ca obiect de activitate de toate, ca atunci. Activitatea de comerț, inclusiv cu licitații, mi-a demonstrat că se creaseră “clanurile” care ocupau încet și sigur activitățile “profitabile”. A fost un moment de cotitură în care am decis să îmi câștig independența prin producție, comercializare a propriilor produse. Din anul 2001, am cumpărat Secția de magiun, deshidratate, de la Topoloveni, adică un maldăr de fier vechi, nefuncțional. A fost o ambiție personală de a demonstra că în industria alimentară se pot construi multe.

”Impactul mirosului magiunului din prune a declanșat tot ce era frumos în copilărie”

Care a fost drumul spre succes? Cât de greu a fost începutul? Din ce bani ați cumpărat aceste hale din Topoloveni, ați apelat și la împrumuturi bancare.

Acest obiectiv l-am cumpărat cu credit bancar. Drumul spre succes seamănă cu drumul Golgotei. Am fost obligată să pun în funcțiune ceva ce era într-o stare avansată de rugină. Ca sociolog, era imposibil și am încercat să caut, în Topoloveni, persoane care lucraseră în această secție. După mult chin și resurse financiare de la bancă, am reușit să pornesc “mastodontul” și impactul mirosului magiunului din prune a declanșat tot ce era frumos în copilărie. Așa a apărut decizia de a continua; au fost momente, după ce am luat contact cu toată rugina, în care doream să fug, să renunț.

Lucrează cu fiica ei, avocat de profesie

Fiica dumneavoastră este avocat, lucrați împreună. Care sunt avantajele unei afaceri de familie? Cum ați descrie relația voastră?

Deoarece am crescut-o singură pe Diana, de la 8 ani, de când am rămas văduvă, relația mama-fiică este cu totul specială și depășește limitele înțelegerii umane. Era firesc să vină lângă mine. A moștenit de la tatăl ei corectitudinea excesivă care împreună cu studiile au creat un mare OM cu care ești sigur că nu vei lua o decizie greșită.

Cât de greu este pentru două femei să răzbată singure în lumea afacerilor, condusă, în general, de bărbați? De-a lungul vremii ați făcut și afaceri neprofitabile sau păguboase?

Nu am fost niciodată de acord cu sintagma “Femei slabe, bărbați puternici”. Poate, strict ca forță fizică, prin comparație directă. Pe noi nu ne-au încurcat misoginii în dezvoltarea afacerii. Este o combinație suspectă între incorectitudine și statul “orb”. Dacă ne referim strict la profitul financiar al afacerii nu ne încadrăm în matricea celor “cu bani”. Averea noastră este mult mai importantă: NUMELE, transformat în Brand de țară al produsului de bază, Magiunul din prune Topoloveni. Concurența neloială, imediat după ce obținusem Indicația Geografică Protejată, până azi, traseul prin Instanțe, 8 ani de zile… acum vom avea termen la Curtea Supremă.

Vorbiți-ne despre produsele delicioase ale fabricii dumneavoastră. Care este cel mai ieftin, cel mai scump, care este piața de desfacere? Ce se vinde cel mai bine?

Magiunul din prune pe care l-am descoperit la Topoloveni cu o rețetă de la începutul secolului trecut este “locomotiva”. Deoarece am dorit o făbricuță “curată”, am continuat cu dulcețuri obținute conform unui Brevet Internațional de Invenție prin care am înlocuit zahărul adăugat și conservanții. Am început și prelucrarea legumelor, obținând zacuscă, bulion, zarzavat de ciorbă, sarmale cu ciuperci… Caracteristica tuturor produselor este că le obținem din legume/ fructe proaspete românești fără niciun tip de conservant sau zahăr adăugat. Pentru magiunul din prune Topoloveni am realizat un studiu clinic -la Institutul Național de Diabet și Nutriție N.C.Paulescu-care demonstrează că poate fi consumat de persoanele bolnave de diabet, cu acceptul medicului curant.

Bibiana Stanciulov, proprietara fabricii de magiun Topoloveni
Bibiana Stanciulov, proprietara fabricii de magiun Topoloveni

Cu cât ați crescut prețurile, în ultima vreme? Vânzările au avut de suferit în această perioadă?

Am încercat să menținem prețurile la limita bunului-simț și i-am invitat pe reprezentanții autorităților să ne viziteze ca să ne ajute să facem costul de producție conform previziunilor dumnealor. Vânzările noastre au fost și sunt afectate, în primul rând, din cauza concurenței neloiale prin furtul toponimului Topoloveni.

De unde procurați fructele, prunele, în general? Și care e traseul fructelor, de când sunt culese, până când ajung frumos ambalate, în borcane, pe rafturile magazinelor?

Suntem printre puținii procesatori din industria alimentară care folosesc strict legume/ fructe proaspete românești. În principiu, ne organizăm astfel încât să procesăm în maximum 48 ore ceea ce se achiziționează direct de la producătorii români.

Interesant este că majoritatea produselor nu conțin zahăr, fiind indicate și pentru copii, dar și pentru cei care suferă de diabet. Care este secretul, să rămână, totuși, dulci?

Magiunul s-a produs întotdeauna fără zahăr adăugat; ceea ce a fost îmbunătățit – din anul 1914- a fost fierberea prunelor în vase bain marie, la temperatură controlată. Astfel se păstrează toate vitaminele, mineralele, fitonutrienții… Dulceața o obținem pe baza Brevetului nostru de Invenție prin care am înlocuit siropul din zahăr cu suc natural de măr și am eliminat orice tip de conservant.

Magiunul de prune este și în meniul militarilor NATO și al multor țări din UE, dar aveți comenzi și din partea Casei Regale din România. Vorbiți-ne despre aceste contracte interesante și cred că și avantajoase.

Magiunul din prune Topoloveni a fost primul produs certificat cu Cod Operator NATO; are Stele Michelin; Cel mai bun gust în Anglia; Locul I la Atlas Taste pentru gust. Cea mai importantă distincție, pentru noi, este Calitatea de Furnizor al Casei Regale a României, distincție primită de la Majestatea sa Regală Regele Mihai I al României.

”Magiunul de prune a fost oferit de Președintele Iohannis, Papei, cu ocazia vizitei în România”

Ați avut comenzi și din partea unor vedete sau a unor politicieni, președinți?

Magiunul din prune a fost oferit – de către Premier- în perioada Președinției Consiliului Europei, la toate ambasadele. A fost oferit de Președintele Iohannis Papei, cu ocazia vizitei în România. Am primit numeroase medalii de la Senatul României, am însoțit delegațiile MADR la diferite acțiuni externe.

Rețeta, după care preparați magiunul, dulceața sau gemul, este și îmbunătățită de dumneavoastră?

Singura modernizare o reprezintă calitatea utilajelor și automatizarea pentru verificarea permanentă a temperaturii de fierbere a prunelor sau fructelor.

În cămară, ce produse din fabrica dumneavoastră găsim, ce anume vă place cel mai mult?

Evident că mă aprovizionez cu produsele noastre, de la aperitiv (zacuscă), fel principal, (sarmale), desert ( o linguriță cu magiun, dulceață).

Magiunul din prune Topoloveni
Magiunul din prune Topoloveni

”Deocamdată, banii noștri sunt la concurenții neloiali”

Ați făcut vreodată un calcul estimativ, cam câte borcane, cam ce cantitate de magiun ați vândut până în prezent?

Câteva milioane de borcane. Din păcate se găsesc pe rafturi niște produse numite magiun în mod ilegal, care nu respectă rețeta magiunului – înregistrată de noi la ASRO- materia lor primă nefiind prune proaspete.

Vă considerați o femeie bogată? Se pot face bani frumoși și în România? Ați făcut deja primul milion de euro?

Sunt foarte bogată prin averea numelui. Deocamdată, banii noștri sunt la concurenții neloiali. Oricum, când “plecăm”, după noi rămâne numai construcția Numelui.

Ce pasiuni aveți, în ce vă place să investiți banii câștigați, și cum vă relaxați? Câte ore dormiți pe noapte?

Deocamdată investim pasiune și atât. Relaxarea este departe. Dorm vreo 5-6 ore.

”Succesul este cu atât mai delicios cu cât se obține mai greu”

Aveți probleme cu o firmă care folosește numele Topoloveni. Procesul continuă, de 8 ani…

Așteptăm data de 4 octombrie, anul acesta, după 8 ani, la Curtea Supremă.

Un gând bun pentru cititoarele noastre, dar și un sfat de aur pentru cele care doresc să investească bani în domeniul alimentar.

Consider că în domeniul creativității alimentare trebuie să fie curajoase. Indiferent de alimentul pe care îl descoperă, căutând sau din întâmplare, să înceapă să îl dezvolte. Suntem mame, înainte de orice, și trebuie să asigurăm o hrană copiilor- este deosebire majoră între “hrană” și “mâncare”. Succesul este cu atât mai delicios cu cât se obține mai greu.

9 0 note
Ți plăcut articolul? Dă și tu o notă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.