Ce fructe conțin vitamina D. Care este necesarul zilnic pentru organism

Lipsa vitaminei D provoacă tulburări asupra stării generale, dar și tulburări la nivelul oaselor
Ce fructe conțin vitamina D. Care este necesarul zilnic pentru organism

Ce fructe conțin vitamina D, atât de benefică pentru organismul nostru. Vitamina D este extrem de importantă pentru organismul nostru, iar lipsa ei poate duce la anumită stări proaste fizice și chiar psihice. Dacă vara este mai simplu, pentru că luăm vitamina D de la soare, iarna este mai greu, drept urmare, trebuie să consumăm anumite alimente care ajută. Pentru cei care nu știu, vă prezentăm mai jos ce fructe conțin vitamina D, dar și ce efecte are lipsa vitaminei asupra organismului.

Ce fructe conțin vitamina D și ce alte alimente ajută organismul

Lipsa vitaminei D provoacă tulburări asupra stării generale, dar și tulburări la nivelul oaselor. Consumul de vitamina D este esențial pentru funcționarea optimă a organismului. Vara, corpul asimilează vitamina D de la soare, însă iarna, trebuie să ajutăm cu alimente bogate în această vitamină. De asemenea, este importantă cantitatea pe care o consumați. Pentru a afla mai multe, iată mai jos, ce fructe conțin vitamina D.

Care este necesarul zilnic de vitamina D pentru organism

Vitamina D este foarte esențială la copiii mici și asta pentru că dacă vitamina lipsește, aceștia pot avea oase moi și rahitism. S-a constatat acest lucru în urma unor studii, potrivit articolului publicat de University of Florida, Institute of Food and Agricultural Sciences. Lipsa vitaminei D în organism afectează oasele și buna funcționare a organismului.

Atunci când vine vorba despre adulți, aceștia se pot confrunta cu osteomalacie sau osteoporoză, în cazul în care există lipsa vitaminei D în organism. Pentru asta, există varianta procurării necesarului de vitamina D, din mai mult surse, cum ar fi:

  • alimente
  • suplimente.
  • expunerea la soare

Necesarul zilnic depinde de vârstă și este prezentat în tabelul de mai jos (în micrograme – mcg și unități internaționale – UI).

Necesarul zilnic depinde de vârstă

Odată cu venirea pandemiei, majoritatea oamenilor au lucrat de acasă, drept urmare nu s-au mai expus la soare. De asemenea, timp de doi ani, autoritățile au recomandat evitarea deplasărilor care nu sunt necesare.

Acum că pandemia s-a încheiat, iar pe teritoriul României cazurile cu infectarea Covid au scăzut simțitor, oamenii se pot bucura pe deplin de soare și plajă. Există însă și cazuri când oamenii nu pot sta la soare, fie că le face rău, fie că pielea lor este mult prea sensibilă. Din fericire, există și alte variante pentru a vă putea lua vitamina D pentru organism.

Există numeroase surse de vitamina D în alimente pe care le găsiți în magazine.

Fructe care conțin și Vitamina D

  • Caisele uscate- contin fier care stimulează energia – pâna la 4,3 mg de fier per ceașcă. Acestea mai conțin și carbohidrați, sursa principala de energie a organismului. Vitamina D nu lipsește din caisă, chiar dacă în cantitate mai mică.
  • Papaya
  • Banane
  • Prune uscate
  • Fructe de acai

Alimente bogate în vitamina D

  • Lactate, brânzeturi (iaurt, margarină, lapte de soia, lapte cu 1-2% grăsime)
  • Sardine
  • Ficat de vită
  • Gălbenuș de ou
  • Cereale fortificate
  • Ciuperci Băutură de orez
  • Ulei de ficat de cod
  • Somon Pește-spadă
  • Ton Hering
  • Păstrăv
  • Suc de portocale îmbogățit cu vitamina D

Din tabelul prezentat mai jos puteți afla care sunt alimentele pe care le puteți consuma pentru a procura necesarul zilnic de vitamina D. De asemenea, este precizată și cantitatea de vitamină pe care o puteți lua din fiecare porție.

Ce fructe contin vitamina D

Acest tabel a fost realizat de U.S. Department of Health and and Human Services. Iată cum puteți stabili ușor ce și cât anume este recomandat să consumați pentru a lua necesarul zilnic.

Ce fructe conțin vitamina D

Beneficiile Vitaminei D

Ghidul pentru evaluarea statusului vitaminei D la adulți, publicat de Ministerul Sănătății, menționează rolul important pe care îl are această vitamină în organism:

„Vitamina D activă promovează absorbția calciului din intestin și menține concentrații serice adecvate de calciu și fosfat pentru a permite mineralizarea normală a osului și pentru a preveni tetanica hipocalcemică.

Este, de asemenea, necesar pentru creșterea și remodelarea oaselor. În absența unor nivele adecvate de vitamina D, apar deformări osoase cu alterarea creșterii și dezvoltării scheletale la copii (rahitismul carențial). De asemenea, apare scăderea gradului de mineralizare osoasă cu dureri și fragilitatea acestora la adulți (osteomalacie).

Prin creșterea reactivă a parathormonului endogen, deficitul de vitamină D duce la hiperparatiroidism secundar cu creșterea rezorbției osoase care contribuie la osteoporoză”, precizează Ministerul Sănătății.

Pe scurt, vitamina D are următoarele beneficii:

  • poate preveni apariția sclerozei multiple
  • poate preveni bolile cardiovasculare
  • poate preveni îmbolnăvirea cu gripă de tipul A
  • promovează absorbția calciului în organism necesară pentru creșterea și remodelarea oaselor
  • previne apariția rahitismului la copii și a osteomalaciei și osteoporozei la adulți
  • Simptomele deficienței de vitamina D, pe scurt:
  • muculare
  • dureri osoase
  • stări depresive
  • schimbări de dispoziție
  • oboseală
  • slăbiciune
  • dureri

Evitați excesul de vitamina D

Dacă există exces de vitamina D, apare toxicitatea. Din fericire, aceasta este rară și asta pentru că nu este provocată de excesul de alimente, ci de suplimente.

Potrivit unui articol publicat de Mayo Clinic din SUA, această toxicitate este cauzată de cantități ridicate de vitamina D obținute din suplimente, nu din alimentație sau prin expunerea la soare.

„Principala consecintă a excesului de vitamina D este hipercalcemia (o cantitate foarte ridicată de calciu în sânge), care poate cauza stări de greață, vomă, slăbiciune și urinare frecventă. Sunt posibile și probleme la nivelul rinichilor, prin depunerea de pietre de calciu”, explică specialistul.

Dificultăți în concentrare, stări de confuzie, apatie, stări de somnolență, hipertensiunea arterială, probleme cu auzul. Acestea sunt câteva dintre simptomele apărute în urma excesului de Vitamina D. Toate aceste simptome sunt de asemenea legate de hipercalcemie.

Simptomele excesului de vitamina D

  • dificultăți în concentrare
  • stări de confuzie
  • apatie stări de somnolență
  • probleme cu auzul
  • stări de greață vomă
  • slăbiciune urinare frecventă
  • pietre de calciu la rinichi
9 0 note
Ți plăcut articolul? Dă și tu o notă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.