Ce nu știai despre visele tale: De ce visăm, cartea specialistului în neuroștiințe Rahul Jandial

Lucruri interesante despre vise

Unul dintre cele mai enigmatice fenomene ale creierului uman, visarea, este explorat în profunzime în noua carte a renumitului neurochirurg american Rahul Jandial. „De ce visăm. Ce dezvăluie creierul adormit despre viața noastră aievea”, lansată recent de Lifestyle Publishing, aduce la lumină conexiunile dintre vise, emoții, memorie și autocunoaștere, oferind o perspectivă revoluționară asupra acestei activități nocturne.

Creierul visător: mai activ ca niciodată

Contrar așteptărilor, creierul nu se odihnește atunci când dormim, ci devine extrem de activ, uneori chiar mai activ decât în starea de veghe.

„În vreme ce creierul treaz poate, de regulă, să sporească sau să reducă activitatea metabolică din sistemul emoțional, limbic, al creierului cu 3 sau 4%, creierul visător poate s-o amplifice cu un uimitor procent de 15%”, explică Jandial.

Această activare intensă a ariilor vizuale și emoționale explică de ce visele sunt adesea mult mai intense și mai vii decât experiențele trăite pe parcursul zilei.

Copiii și coșmarurile: o lecție despre sine

Un aspect interesant abordat în carte este legătura dintre coșmaruri și dezvoltarea personalități. Conform studiilor citate de Jandial, copiii au coșmaruri de până la cinci ori mai des decât adulții.

„Niciun fel de vise nu contribuie la consolidarea sentimentului de sine mai mult decât coșmarurile”, susține specialistul.

Asta pentru că, în astfel de vise, individul este de obicei amenințat sau atacat, ceea ce îl ajută să-și formeze o identitate clară și să-și exerseze reacțiile în fața pericolelor.

Trecutul, prezentul și viitorul viselor

De-a lungul istoriei, oamenii au visat lucruri similare. Rahul Jandial arată că, în ciuda progresului tehnologic și al schimbărilor sociale, conținutul viselor a rămas surprinzător de constant.

„Visăm aproape la fel ca strămoșii noștri din Egiptul faraonic sau Roma lui Cezar”, subliniază neurochirurgul.

Cele mai comune vise implică sentimente de urmărire, cădere în gol, întârzierea la un eveniment important sau retrăirea unor situații din copilărie, cum ar fi examenele.

Cu toate acestea, un aspect s-a schimbat: culoarea. Spre deosebire de trecut, când majoritatea oamenilor visau alb-negru, astăzi visele sunt mai intense și colorate, fenomen asociat cu influența televiziunii și a digitalizării.

Publicitatea în vis: o realitate periculoasă?

Un subiect surprinzător abordat în carte este infiltrarea publicitățiți în vise. Rahul Jandial avertizează asupra „viitorului perfid al publicități care țintește visele”, o tendință în creștere în industria marketingului.

Un exemplu concret este strategia aplicată de compania Molson Coors Beverage, care a creat o reclamă menită să influențeze visele oamenilor. Prin stimulări vizuale și auditive repetate înainte de culcare, experimentul a dus la o creștere semnificativă a vânzărilor, confirmând vulnerabilitatea creierului visător la influențe externe.

Semitrezia: cheie pentru creativitate

Starea de semitrezie, acel moment dintre veghe și somn, este considerată o sursă de inspirație incredibilă. Salvador Dalí, celebrul pictor suprarealist, a utilizat această stare pentru a-și stimula imaginația.

„Dalí stătea pe un scaun, ținând o cheie mare între degete, deasupra unei farfurii de pe podea. Când ațipea, scăpa cheia, iar zgomotul o trezea. Imediat, schița ceea ce văzuse în acele momente de semitrezie”, relatează Jandial.

Acest truc ar putea fi folosit și astăzi de artiști, scriitori și inovatori pentru a accesa noi idei.

„De ce visăm” a lui Rahul Jandial oferă o incursiune captivantă în tărâmul viselor, demonstrând că acestea nu sunt doar simple imagini fugitive, ci un mecanism esențial pentru funcționarea creierului.

De la dezvoltarea sinelui și până la manipularea comercială a viselor, cartea deschide un dialog important despre impactul visării asupra vieții noastre de zi cu zi. Fie că suntem copii ce învață să-și gestioneze temerile, artiști ce caută inspirație sau consumatori expuși la influențe comerciale, visele rămân o parte definitorie a experienței umane.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai populare

Am rămas însărcinată cu un coleg de muncă după o aventură de-o noapte. Când a aflat, nu a mai vrut să audă de mine pentru că este căsătorit

EGO - povestea ta

Am rămas însărcinată cu un coleg de muncă după o aventură de-o noapte. Când a aflat, nu a…

Nu cred că mi-aș dori să-și lase familia pentru mine, dar cred că mi-ar fi plăcut să simt puțin sprijinul lui acum. La urma urmei,…
Ce notă a luat CTP la BAC. Cunoscutul gazetar a făcut publică media obținută

Celebrități din România

Ce notă a luat CTP la BAC. Cunoscutul gazetar a făcut publică media obținută

Cristian Tudor Poepscu a dezvăluit ce notă a obținut la examenul de Bacalaureat. [...]Citește mai mult... from Ce notă a luat CTP la BAC. Cunoscutul…
Îmi înşel soţul cu şeful meu de aproape doi ani. Chiar el m-a împins să fac asta

EGO - povestea ta

Îmi înşel soţul cu şeful meu de aproape doi ani. Chiar el m-a împins să fac asta

Îmi înșel soțul cu șeful meu și nu mă simt vinovată. Partea tristă e că tocmai el e cel care m-a împins spre asta. [...]Citește…

Cele mai noi știri

Tatăl unui băiețel și fost instructor de conducere defensivă, Marian Andrei de la „I Like IT” avertizează părinții: „Degeaba ți-ai luat mașină scumpă”. Greșeala pe care o fac mulți. EXCLUSIV

Exclusiv Ego.ro

Tatăl unui băiețel și fost instructor de conducere defensivă, Marian Andrei de la „I Like…

Mulți îl cunosc pe Marian Andrei drept prezentatorul emisiunii „I Like IT” de la Pro TV. Dincolo de lumina reflectoarelor, însă, el a fost pilot…
Auchan dă startul Black Friday 2025: peste 1.500 de produse cu reduceri de până la 50% în magazine și pe auchan.ro

Fashion and shopping

Auchan dă startul Black Friday 2025: peste 1.500 de produse cu reduceri de până la 50% în…

Auchan România anunță lansarea campaniei Black Friday 2025, care se va desfășura în perioada 5–18 noiembrie, atât în magazinele fizice, cât și online, pe auchan.ro.…
Adrian Nartea, tatăl a două fete, vorbește despre frumusețea modernă și operațiile estetice: „Sunt utile, important este când vrei să ți le aplici și de ce”. EXCLUSIV

Exclusiv Ego.ro

Adrian Nartea, tatăl a două fete, vorbește despre frumusețea modernă și operațiile…

Adrian Nartea explică de ce nu toate modificările estetice sunt necesare, cum decizi cu adevărat dacă ai nevoie și ce rol joacă percepția noastră despre…