România va instala 400 de radare fixe pe drumuri și autostrăzi în 2026. Unde vor fi amplasate și ce sancțiuni riscă șoferii care depășesc viteza - Ego.ro

România va instala 400 de radare fixe pe drumuri și autostrăzi în 2026. Unde vor fi amplasate și ce sancțiuni riscă șoferii care depășesc viteza

România va instala 400 de radare fixe pe drumuri și autostrăzi în 2026. Unde vor fi amplasate și ce sancțiuni riscă șoferii care depășesc viteza

Începând din 2026, pe drumurile naționale și autostrăzile din România vor fi instalate 400 de camere video moderne, care vor funcționa ca radare fixe pentru controlul vitezei. Compania Națională de Drumuri (CNAIR) a anunțat că aceste echipamente vor face parte din sistemul național e-sigur și vor fi amplasate în special pe drumurile naționale, în afara localităților, dar și pe sectoare ale autostrăzilor A1, A2 și A3. Până la mijlocul anului viitor, toate aceste camere vor deveni funcționale și vor contribui la creșterea siguranței rutiere. Sistemul va funcționa automatizat, iar șoferii care depășesc limitele legale vor primi acasă amenda prin poștă.

Unde vor fi amplasate radarele fixe în România

CNAIR a făcut publică lista principalelor drumuri și zone în care vor fi instalate radarele fixe. Cele mai multe camere vor fi amplasate pe drumurile naționale, în puncte fixe de supraveghere pe distanțe întinse:

  • DN1: 28 de puncte de supraveghere, dintre care 13 puncte concentrate pe un tronson de aproximativ 120 km între kilometrii 497 și 616.
  • N2: 22 de puncte de supraveghere pe o distanță de circa 100 km, între km 97 și km 197.
  • DN6: 24 de puncte pe o distanță de aproximativ 200 km, între km 181 și km 371.
  • DN7: 17 puncte, cu 12 concentrate pe o porțiune de 100 km între km 122 și 228.
  • DN11: 13 puncte pe aproximativ 150 km.
  • DN17: 18 puncte pe o distanță de 225 km.
  • DN67: 14 puncte pe o distanță de 200 km.

Pe lângă aceste drumuri naționale, radarele vor fi amplasate și pe sectoarele vechi ale autostrăzilor A1, A2 și A3, construite înainte de 2022.

„Aceste camere de radar vor fi amplasate și pe sectoarele vechi de autostradă, construite înainte de anul 2022. La drumurile de mare viteză construite după 2022, camerele radar fixe sunt prevăzute încă din faza de proiectare. Deja pot fi văzute pe sectoarele noi de drum, iar când sistemul e-sigur va fi pus în funcțiune, toate dispozitivele vor fi conectate la acesta. Estimarea noastră e că la jumătatea anului 2026, toate radarele fixe vor deveni funcționale”, a declarat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.

Cum funcționează sistemul e-sigur și sancțiunile pentru șoferi

Sistemul e-sigur va folosi camerele video pentru a detecta automat șoferii care depășesc limita legală de viteză. Când un autoturism va depăși viteza permisă, camera va face o succesiune de fotografii, iar un ofițer de poliție va analiza imaginile pentru a decide măsurile necesare. Ulterior, șoferii vor primi acasă, prin poștă, amenda pentru încălcarea regulilor de circulație.

În prezent, niciunul dintre aceste radare fixe nu este pus în funcțiune, dar se estimează că de anul viitor toate vor funcționa integrat în sistem.

Limitele legale de viteză în 2025

Codul Rutier pentru anul 2025 stabilește limite clare pentru viteza maximă permisă pe diferite tipuri de drumuri din România:

  • 50 km/h în localități;
  • 90 km/h pe drumurile naționale sau județene;
  • 100 km/h pe drumurile europene;
  • 120 km/h pe drumurile expres;
  • 130 km/h pe autostrăzi.

Aceste limite vor fi aplicate în mod strict odată cu funcționarea sistemului e-sigur.

Ce sancțiuni riscă șoferii care depășesc viteza legală

Depășirea limitei de viteză cu mai puțin de 10 km/h nu va fi sancționată. Pentru depășiri mai mari, se aplică următoarele amenzi în puncte:

  • 10-20 km/h peste limita legală: 2-3 puncte de amendă;
  • 21-30 km/h: 4-5 puncte;
  • 31-40 km/h: 6-8 puncte;
  • peste 41 km/h: 9-20 puncte.

De la 1 ianuarie 2025, valoarea unui punct de amendă este 202,5 lei, majorată odată cu creșterea salariului minim brut pe economie.

În plus, pentru depășirea cu mai mult de 50 km/h a limitei, permisul de conducere se suspendă pentru 90 de zile, iar pentru depășiri de peste 70 km/h suspendarea durează 120 de zile.

Impactul asupra siguranței rutiere

Instalarea celor 400 de radare fixe este un pas important pentru creșterea siguranței pe drumurile din România. Sistemul va contribui la reducerea vitezei excesive, care este una dintre principalele cauze ale accidentelor grave. Automatizarea procesului de sancționare va facilita aplicarea legii și va descuraja încălcările regulilor de circulație.

Rămâi la curent cu ultimele materiale exclusive și noutăți despre tot ce te interesează, pe Canalul nostru de WhatsApp!

Urmăriți EGO.ro și pe
Andra Gogan, de la viața în cămin la visul american. A mizat totul pentru „Sirenele”: „Am început cu 100.000 de euro și am ajuns la un milion”
9 0 note
Ți plăcut articolul? Dă și tu o notă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *