Florin Cujbă ne învață cum să slăbim fără riscuri, înainte de sezonul estival. Cei mai importanți pași pentru a avea un trup perfect la plajă EXCLUSIV

Cum se încălzește vremea și se apropie sezonul estival, sălile de fitness devin tot mai neîncăpătoare. Toți vrem să slăbim rapid și, dacă se poate, și fără prea mult efort.
Florin Cujbă ne învață cum să slăbim fără riscuri, înainte de sezonul estival. Cei mai importanți pași pentru a avea un trup perfect la plajă EXCLUSIV

Antrenorul Florin Cujbă ne-a dezvăluit, în exclusivitate pentru EGO.ro, că sportul în exces sau practicat necorespunzător poate face mult rău organismului. Iată la ce să fim atenți! Florin Cujbă activează de 18 ani ca specialist și Master Fitness, domeniu în care deține multiple studii și specializări, cărora li s-au adăugat de-a lungul carierei și cele de în management și de business, în domeniu.

A lucrat ca antrenor personal cu peste 1.000 de clienți, iar printre cei mai cunoscuți se numără INNA, Andreea Raicu, Minelli, Jorge, Malvina Cservenschi, BroMania, Mark Stam și Rhea Costa. Din acest an a dezvoltat un concept unic, un program bine structurat și eficient, care se adresează persoanelor de toate vârstele și îmbină trei domenii esențiale unui organism sănătos: recuperarea medicală, nutriția și fitnessul.

Florin Cujbă: „Sportul este o activitate ce trebuie așezată pe aceeași treaptă cu medicina de prevenție”

EGO.ro: În fiecare an, cu câteva luni înainte de sezonul estival, toți se apucă de sport cu speranța că vor avea un corp perfect la plajă. Mulți reușesc să slăbească, însă cei mai mulți par că se chinuie degeaba. Unde greșesc de fapt cei care nu practică sport în mod regulat?

Florin Cujbă: Sezonul estival este un adevărat stimulent de motivație. Sportul regulat este susținut de o alimentație sănătoasă, odihnă calitativă și sănătate mentală. Nu cred că putem vorbi de o greșeală, cred că putem vorbi despre lipsa de organizare, viziune pe termen scurt și așteptări prea mari.

Sportul sau mișcarea, spuneți-i cum vreți, este o cultură, o activitate ce trebuie așezată pe aceeași treaptă cu medicina de prevenție și când spun pe aceeași treaptă mă refer la scara de valori din societatea românească. În contextul în care politica micșorează intenționat numărul de ore de sport din școli, șansele noastre către un stil de viață sănătos și productiv se micșorează considerabil.

„Cu cât antrenamentele sunt din ce în ce mai epuizante cu atât organismul va obosi mai tare și va ceda”

Sportul este sănătate fizică și mentală, însă poate implica și niște riscuri dacă nu este practicat corespunzător. Care ar putea fi aceste riscuri și ce putem face pentru a le preîntâmpina?

Există o preconcepție ce duce la lipsa de rezultate și chiar la accidentări: „Dacă nu plec epuizat/ă de la sală, antrenamentul nu este bun”. O greșeală majoră. Antrenamentul are o definiție: aplicarea de stimuli stresanți asupra sistemului nervos central. Cu cât antrenamentele sunt din ce în ce mai epuizante cu atât organismul va obosi mai tare și va ceda. Sistemul nervos central joacă un rol important în păstrarea echilibrului energetic pe termen lung, iar manipularea acestuia se face controlat și măsurat. De aceea existăm noi, antrenorii personali, ce respectăm anumiți pași atunci când pregătim planul de antrenament.

Florin Cujbă: „Majoritatea consideră că înfometarea va aduce rezultate, ceea ce este eronat”

Care sunt cele mai frecvente greșeli, la începutul unui program de exerciții fizice?

Încep prin a face sacrificii la toate capitolele și asta duce rapid la abandon. Sportul nu schimbă stilul de viață, sportul îmbunătățește stilul de viață și de aceea el trebuie integrat lângă celelalte comportamente. O altă greșeală majoră este înfometarea. Majoritatea consideră că înfometarea va aduce rezultate, ceea ce este eronat.

Poate cea mai mare greșeală și asta nu se scrie nicăieri, este numărul de antrenamente prea multe într-o săptămână. Organismul are nevoie de odihnă între sesiuni. Dar pentru a obține rezultate rapide, odihna este sacrificată și acesta este cu adevărat un factor negativ uriaș în economia atingerii unui stil de viață echilibrat pe termen lung.

De ce este nevoie de un ajutor specializat pentru cei care se află pentru prima dată într-o sală de fitness?

Florin Cujbă: Ca în orice alt domeniu, specialistul are un rol important în economia rezultatelor. Un specialist are un plan de acțiune personalizat, are un arsenal de secrete, plus că te va feri de accidentările nedorite. Te va învăța execuția corectă a mișcărilor, te va ghida și îndruma la orice pas ca tu să fii cât mai încrezător în forțele proprii. Un specialist este esențial.

„Înainte de un program de mișcare trebuie să aliniem corpul și să îmbunătățim deficiențele de postură”

Multe persoane sunt comode fie sunt antitalent la sport, însă uneori vor să facă mai multă mișcare. Există vreun program sau exerciții pentru persoanele mai leneșe, astfel încât să nu renunțe după a doua zi de antrenamente?

Florin Cujbă: Există o etapă premergătoare ce încurajează mult încrederea în mișcare și anume postura. Înainte de un program de mișcare trebuie să aliniem corpul și să îmbunătățim deficiențele de postură (atât cât se poate). Această etapă nu necesită antrenamente de genul celor de fitness, însă acum poți face schimbări nutriționale potrivite și astfel vei ușura procesul. După ce îmbunătățești postura și începi a consuma nutrițional corect, organismul intră într-o etapă mult mai echilibrată și face față oricărui efort cu o ușurință mai mare.

Totuși, pentru cei care văd o corvoadă în a alerga 30 de minute sau a sta o oră la sala de antrenamente, ce variante ar fi?

Un stil de viață activ nu trebuie să fie doar în sala de fitness. Mersul pe bicicletă, plimbările în parc, hiking, escaladele și chiar sporturile nautice sunt alternative extraordinare.

Sportul înseamnă în primul rând, sănătate

După o anumită vârstă nu mai este vorba de slăbit și de un corp „sculptat”, ci de condiție fizică și de sănătate. Care sunt cele mai frecvente afecțiuni pe care le-ai întâlnit la femei și cum ai reușit să le corectezi?

Florin Cujbă: Mai întâi să aflăm ce se întâmplă în procesul de îmbătrânire. Le luăm în ordine. Densitatea osoasă are de suferit dacă procesul de înlocuire nu se petrece cu aceeași rată de schimb.

  • Masa osoasă maximă este atinsă undeva pe la 25 de ani. În acest moment, rata de construcție versus pierderea osoasă este egală pentru încă 10 ani. După 35 de ani ea se pierde cu 0.5-1% pe an. Menopauza undeva la 50 de ani accelerează procesul în cazul femeilor cu 3-5% pe an pentru 5-7 ani la rând. De aici și predispoziția apariției osteoporozei este mai mare la femei decât la bărbați. Femeile care fumează, consumă alcool sau iau steroizi sunt predispuse și mai mult.
  • Musculatura. Adulții pierd în jur de 0.5% pe an din masa musculară între anii 30 și 40. Asta se poate dubla după 50 de ani. Pierderea masei musculare duce la incapacitatea de a face activități zilnice cu aceeași capacitate. Duce și la creșterea în greutate și la apariția diferitelor probleme de sănătate.
  • Cardiovascular. Odată cu înaintarea în vârstă, sistemul cardiovascular devine mai slăbit dacă putem spune în acest fel. Cele mai mari schimbări apar la nivelul vaselor de sânge. Acestea devin mai rigide, cresc depozitele de colagen, se pierde elasticitatea vaselor de sânge și asta duce la arteroscleroză.
  • Sistemul respirator începe a suferi schimbări la nivel de plămâni și anume la zona de schimb gazos ceea ce duce la o scădere a performanței în direcția anumitor tipuri de exerciții.

„Organismul are capacitatea de a ne indica când este prea mult, prea greu, prea ușor și așa mai departe”

Florin Cujbă: Beneficiile antrenamentelor sunt extraordinare. Nu cred că există o altă vârstă care are nevoie mai mare de exerciții decât această categorie. Printre beneficii ar fi: reducerea riscului apariției bolilor cardiovasculare, reducerea apariției hipertensiunii, reducerea apariției diabetului tip 2, scăderea riscului apariției diabetului, scăderea riscului apariției osteoporozei, scăderea apariției diferitelor forme de cancer, reducerea stresului psihic și depresiei.

Trebuie să ne pregătim corpul înainte de a ne apuca de sport sau putem, după Sărbători, după ce ne-am răsfățat cu bunătăți culinare, să intrăm direct în sala de antrenamente?

Pot fi abordate ambele variante atât timp cât se respectă răspunsul organismului la semnale. Organismul are capacitatea de a ne indica când este prea mult, prea greu, prea ușor și așa mai departe. Singurul lucru pe care-l putem face este să analizăm aceste semnale. Și să adaptăm capacitatea acestuia la noua ordine.

Când ne referim la „noua ordine” luăm în considerare trecerea de la un stil de viață liber în alegeri care nu sunt chiar sănătoase și care activează anumite comportamente și un anumit răspuns al sistemului nervos central, la un stil de viață alimentar diferit, introducerea sportului, întoarcerea din vacanță la activitate și așa mai departe.

Florin Cujbă a lucrat ca antrenor personal cu peste 1.000 de clienți
Florin Cujbă a lucrat ca antrenor personal cu peste 1.000 de clienți

„Suplimentele alimentare trebuie să facă parte din rutina zilnică”

Ce rol are alimentația atunci când facem sport? Sunt bune suplimentele alimentare pentru oricine sau pot dăuna dacă sunt luate fără recomandarea unui specialist? Mă refer aici la totul felul de vitamine, shake-uri proteice etc.

Fie că facem sport și mâncăm sănătos, fie că nu facem sport, suplimentele alimentare trebuie să facă parte din rutina zilnică. Clar aici trebuie să consultăm un specialist. Acesta ne poate indica deficitul pe care-l are organismul și să ascultăm recomandările acestuia.

Florin Cujbă: „Trebuie să avem proteină de calitate în alimentație”

Ce alimente puteți să ne recomandați pentru a susține efortul fizic, dar și pentru a scăpa de kilogramele în plus?

Florin Cujbă: Trebuie să avem proteină de calitate în alimentație. Adică pește, carne, lapte, brânză și ouă, dar și proteină de origine vegetală cum ar fi ciupercile, spirulina, soia de calitate, quinoa etc.

De asemenea, avem nevoie de carbohidrați cu indice glicemic scăzut. Și aici luăm în considerare legumele, dar și cerealele integrale și produse derivate din acestea. De asemenea, să nu lipsească grăsimile de calitate. Aici avem oleaginoase (caju, migdale, nuci, alune), toate acestea crude și atenție la cantitate, avocado și așa mai departe.

9.2 5 note
Ți plăcut articolul? Dă și tu o notă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.