Un avion Boeing 787-8 al companiei Air India s-a prăbușit joi după decolare în Ahmedabad, India, soldându-se cu cel puțin 269 de victime. În mijlocul acestei tragedii, un singur pasager a reușit să supraviețuiască – Viswash Kumar Ramesh, în vârstă de 38 de ani, care ocupa locul 11A. Întrebarea care stă pe buzele tuturor este dacă poziția acestuia în avion i-a salvat viața sau dacă supraviețuirea sa este doar o chestiune de noroc. Specialiștii în aviație spun că alegerea locului în avion contează foarte puțin în astfel de situații, iar supraviețuirea depinde, în mare măsură, de circumstanțe aleatorii.
Locul 11A, ocupat de singurul supraviețuitor, se afla în rândul unei ieșiri de urgență pe partea stângă a aeronavei, conform hărții locurilor publicate pe SeatGuru. Acest aspect a ridicat întrebarea dacă o poziție în apropierea unei ieșiri poate oferi un avantaj în caz de accident. Viswash Kumar Ramesh a declarat pentru televiziunea publică din India că partea dreaptă a avionului a fost „strivită de un perete”, ceea ce a împiedicat supraviețuitorii din acea zonă să iasă prin ieșirea de urgență.
Potrivit publicației The New York Times, Jeff Guzzetti, fost investigator în accidente aviatice pentru Federal Aviation Administration și National Transportation Safety Board, a explicat că dacă te afli într-un accident, toate regulile dispar. El a subliniat că ideea conform căreia spatele avionului este întotdeauna mai sigur este o presupunere greșită, deoarece nu se poate anticipa cum va avea loc impactul.
Shawn Pruchnicki, fost investigator la Air Line Pilots Association și profesor asistent în siguranța aviației la Ohio State University, a afirmat că supraviețuirea lui Ramesh se datorează pur și simplu norocului. El a explicat că, în astfel de accidente, foarte puțini supraviețuiesc atât de aproape de partea din față a avionului, unde se află și rezervoarele de combustibil.
Accidentul din Ahmedabad este cel mai recent dintr-un șir de dezastre aviatice care au avut loc în ultima perioadă la nivel global. În ianuarie a fost un accident de coliziune în aer în Washington, iar în decembrie au avut loc prăbușiri în Coreea de Sud și Kazahstan. Aceste evenimente au crescut îngrijorarea călătorilor privind siguranța zborurilor. Totuși, experții în aviație insistă că zborul rămâne una dintre cele mai sigure metode de transport și că accidentele sunt extrem de rare, chiar dacă primesc o mare atenție din partea presei.
Jeff Guzzetti a menționat că, în cazul unui incendiu imediat după un accident, dacă avionul rămâne în poziție verticală și încă pe trenul de aterizare, rândul cu ieșiri de urgență poate reprezenta calea cea mai rapidă de evacuare. Totuși, el a insistat că în cazul unui accident grav, cum a fost cel de la Air India, totul este o chestiune de întâmplare.
Alegerea locului în avion nu poate garanta siguranță în caz de accident, iar dinamica impactului este imprevizibilă, mai ales în accidente majore. Astfel, pasagerii sunt sfătuiți să aleagă locurile în funcție de confortul personal și nu de presupuse criterii de siguranță.
În timp ce ceilalți 269 de pasageri și membri ai echipajului și-au pierdut viața, povestea lui Viswash Kumar Ramesh este una rară și remarcabilă. Într-un accident atât de grav, supraviețuirea aproape de partea frontală a aeronavei, în apropierea rezervorului de combustibil, pare imposibilă. Acest fapt face ca incidentul să fie analizat atent de specialiștii în aviație, însă concluzia rămâne că norocul a jucat un rol decisiv.