Ce să nu faci niciodată pe timpul caniculei. 5 recomandări importante de la ISU

Iată principalele recomandări pentru a evita deshidratarea și starea de rău pe timp de caniculă.
Ce să nu faci niciodată pe timpul caniculei. 5 recomandări importante de la ISU

Ce să nu faci niciodată pe timpul caniculei. Este cod portocaliu de caniculă! Temperaturile foarte crescute din ultimele zile au dust la un disconfort termic accentual, dar și la probleme de sănătate.

Conform celor mai recente date meteo în Banat, Crișana, Oltenia și local în Muntenia și vestul Transilvaniei și al Maramureșului valul de căldură se va intensifica. În timpul după-amiezei, în aceste zile se vor înregistra valori termice cuprinse între 37-39 de grade. Ținân cont de aceste precizări, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență vine cu recomandări importante.

Ce să nu faci niciodată pe timpul caniculei

Se anunță cod portocaliu cu val de căldură intensificat și disconfort termic accentuat. De aceea, ISU a transmis următoarele recomandări pe timp de caniculă:

  1. Evită deplasările, stai la umbră și evită expunerea la soare mai ales la orele prânzului;
  2. Bea suficientă apă pentru a te hidrata corespunzător. Evită consumul bauturilor alcoolice!
  3. Poartă pălării de soare, haine lejere de culori deschise;
  4. Consumă fructe și legume proaspete;
  5. Nu aprinde focul în zone cu vegetație uscată sau în zonele împăduriteresturile de țigară pot genera incendii. NU le arunca oriunde!

De asemenea, pe Platforma Națională de Pregătire pentru Situații de Urgență “Fii pregătit” poți găsi mai multe sfaturi utile de ținut minte în timp de caniculă.

Verifică noutățile meteo

ISU ne sfătuiește să fim la curent permanent cu actualizările meteo. De asemenea, trebuie să avem în vedere și factorii care pot agrava efectele caniculei asupra organismului.

Umiditate crescută împiedică transpirația să se evapore, ceea ce împiedică organismul sa se racorească rapid. Alți factori care trebuie luați în calcul sunt: vârsta, obezitatea, febra, deshidratarea, boala de inima, boala mintală sau circulația necorespunzatoarea sângelui.

Conform site-ului „Fii pregătit”, principalele categorii de persoane vulnerabile la căldură, sunt :

  •  vârstnicii (mai ales cei trecuți de 65 de ani);
  • copiii, mai ales cei sub 2 ani (metabolismul lor diferă de al adulților);
  • femeile gravide;
  • persoane cu boli cronice (diabet și boli endocrine, boli mentale, adicții de substanțe sau alcoolism, schizofrenie, Parkinson, boli cardiovasculare, boli respiratorii, boli renale etc.);
  • persoane care sunt sub anumite tratamente medicale (cele care au febră sunt în pericol mai mare);
  • persoane vulnerabile socio-economic (persoanele fără adăpost, imobilizate, cele lipsite de informare, izolarea socială);
  • persoane cu anumite ocupații (persoanele care muncesc în aer liber în condiții nepotrivite, care prestează muncă fizică în condiții neadecvate, mai ales dacă au anumite probleme de sănătate, dar și sportivii).

Principalele efecte ale caniculei asupra organismului

  • Crampe musculare asociate cu transpirație excesivă, oboseală, sete.
  • Epuizare termică: crampe musculare, transpiratie excesivă, piele “de găină” (rece, umedă), leșin, amețeală, slăbiciune, greață și vărsături, durere de cap, puls rapid și slab, respirație rapidă și superficială.
  • Insolația și șocul termic: temperatura peste 40 grade, absenta transpiratiei, piele roșie (caldă, uscată), confuzie, agitație,
  • tulburări de vorbire, delir, convulsii, greață și vărsături, durere de cap, puls rapid și puternic, respirație rapidă și superficială.

Pentru a evita efectele negative ale căldurii excesive, este bine să nu te expui în timpul zilei la soare puternic. Deplasările ar trebui evitate în special între orele 11-18. Încearcă să programezi orice deplasare la primele ore ale dimineţii sau seara, prin zone cu umbră.

Hidratarea este la fel de importantă. Trebuie să bei multă apă, cel puțin 2 litri/zi. De asemenea, nu trebuie să aștepți să-ți fie sete pentru a bea apa. Consumă cât mai multe fructe, legume și evită consumul de multă sare, zahăr și grăsimi.

De asemenea, este recomandat să fie limitat consumul băuturilor alcoolice și al cafelei. Acestea conduc la deshidratare rapidă.

Citește și cum faci răcoare rapid în casă dacă nu ai aer condiționat. Trucuri geniale, cu efect imediat

 

6.7 3 note
Ți plăcut articolul? Dă și tu o notă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.